Avainsanat

, , , , , , , , ,

Postin kiinteää toimipaikkaverkkoa ovat vanhastaan täydentäneet rautateillä postivaunut ja postiljoonivaunut sekä vuodesta 1960 alkaen autopostitoimistot ja eräillä postinkuljetuslinjoilla liikennöineet autot sekä postipalveluautot. Liikkuvaan postitoimipaikkakalustoon kuului myös 1960-70-luvuilla kaksi laivapostitoimistoa. Vuonna 1950 liikkuvia toimipaikkoja oli lähes 250, vuonna 1980 enää 10.

Autopostitoimisto kierroksella Varkaudessa elokuussa 1972. Kuva: Postimuseo / Jaakko Savolainen

Postivaunut

Suomen ensimmäinen postivaunu rakennettiin Helsingin ja Pietarin väliselle rataosuudelle vuonna 1871. Posti- ja postiljoonivaunujen huippukausi oli 1950-luvulla, jonka jälkeen ne alkoivat vähentyä. Viimeiset kaksi linjaa, Helsinki – Rovaniemi ja Rovaniemi – Helsinki kulkivat viimeisen kerran 31.12.1995

Postivaunu 10008 Helsingin asemalla marraskuussa 1973. Kuva: Postimuseo/Tapio Keränen

Autopostitoimistot

Ensimmäinen autopostitoimisto aloitti toimintansa Suomessa 1.2.1960. Auton tukikohtana oli Turku, mistä se kulki 134 km:n reitin jättäen postia 60 paikkaan sekä pysähtyen suorittamaan postitoimipaikkatehtäviä seitsemällä paikkakunnalla 15 – 30 minuutiksi kerrallaan. Autopostitoimistot olivat käytössä 1980-luvun alkupuolelle saakka.

Autopostitoimisto 1 juhlaliputettuna valmiina palvelukseen 1.2.1960.

Postipalveluauto

Postipalveluauto otettiin uutena palvelumuotona käyttöön 1972. Palvelulinjalla postinjakaja hoiti jakelun rinnalla useita kiinteiden toimipaikkojen tehtäviä. Postipalveluautoilla pyrittiin korvaamaan syrjäseutujen lakkautettuja toimipaikkoja. 1980-luvun alussa palvelulinjoja oli yli 100. Osa linjoista hoidettiin Postin autoilla, osa jakajien omilla autoilla.

Postipalveluauto läntisellä Uudellamaalla 1980-luvulla. Kuva: Postimuseo / Jaakko Savolainen

Laivapostitoimistot

Joulukuussa 1962 Turun saaristossa aloittivat toimintansa laivapostitoimistot Kristiina ja Pietari Brahe postiasema I:n valtuuksin. Laivapostitoimistot olivat toiminnassa vuoden 1977 loppuun saakka, minkä jälkeen ne huolehtivat vain postinjakelusta. 1980-luvulla otettiin käyttöön postipalveluveneitä, joille kuljetuksen lisäksi kuului myös palvelutehtäviä.

Laivapostitoimisto Pietari Brahe joulukuussa 1962

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähde: Suomen Postimuseo