Avainsanat
1900-luku, autopostitoimisto, laivapostitoimisto, liikkuva postitoimisto, posti, postiljoonivaunu, postipalveluauto, postivaunu, turku, turun saaaristo
Postin kiinteää toimipaikkaverkkoa ovat vanhastaan täydentäneet rautateillä postivaunut ja postiljoonivaunut sekä vuodesta 1960 alkaen autopostitoimistot ja eräillä postinkuljetuslinjoilla liikennöineet autot sekä postipalveluautot. Liikkuvaan postitoimipaikkakalustoon kuului myös 1960-70-luvuilla kaksi laivapostitoimistoa. Vuonna 1950 liikkuvia toimipaikkoja oli lähes 250, vuonna 1980 enää 10.
Postivaunut
Suomen ensimmäinen postivaunu rakennettiin Helsingin ja Pietarin väliselle rataosuudelle vuonna 1871. Posti- ja postiljoonivaunujen huippukausi oli 1950-luvulla, jonka jälkeen ne alkoivat vähentyä. Viimeiset kaksi linjaa, Helsinki – Rovaniemi ja Rovaniemi – Helsinki kulkivat viimeisen kerran 31.12.1995
Autopostitoimistot
Ensimmäinen autopostitoimisto aloitti toimintansa Suomessa 1.2.1960. Auton tukikohtana oli Turku, mistä se kulki 134 km:n reitin jättäen postia 60 paikkaan sekä pysähtyen suorittamaan postitoimipaikkatehtäviä seitsemällä paikkakunnalla 15 – 30 minuutiksi kerrallaan. Autopostitoimistot olivat käytössä 1980-luvun alkupuolelle saakka.
Postipalveluauto
Postipalveluauto otettiin uutena palvelumuotona käyttöön 1972. Palvelulinjalla postinjakaja hoiti jakelun rinnalla useita kiinteiden toimipaikkojen tehtäviä. Postipalveluautoilla pyrittiin korvaamaan syrjäseutujen lakkautettuja toimipaikkoja. 1980-luvun alussa palvelulinjoja oli yli 100. Osa linjoista hoidettiin Postin autoilla, osa jakajien omilla autoilla.
Laivapostitoimistot
Joulukuussa 1962 Turun saaristossa aloittivat toimintansa laivapostitoimistot Kristiina ja Pietari Brahe postiasema I:n valtuuksin. Laivapostitoimistot olivat toiminnassa vuoden 1977 loppuun saakka, minkä jälkeen ne huolehtivat vain postinjakelusta. 1980-luvulla otettiin käyttöön postipalveluveneitä, joille kuljetuksen lisäksi kuului myös palvelutehtäviä.
Lähde: Suomen Postimuseo